Job&Råd | FJERNUNDERVISNING BRINGER SÅRBARE UNGE TÆTTERE PÅ UDDANNELSE
16940
post-template-default,single,single-post,postid-16940,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

13 feb FJERNUNDERVISNING BRINGER SÅRBARE UNGE TÆTTERE PÅ UDDANNELSE

Psykisk sårbare unge kan læse hf-fag på KVUC gennem tilbuddet Hf ASPA. Her får unge ekstra støtte af lektievejledere og mentorer og kommer i mål med en Hf Flex-eksamen i fx dansk eller matematik. 163 studerende har påbegyndt et fag, og 51% har bestået.

Nogle er tidligere hjemløse, andre har psykiatriske diagnoser som angst, borderline, skizofreni eller depression. Fælles for hf-kursisterne hos ASPA er, at de er psykisk sårbare og gerne vil læse hf, men har brug for noget ekstra støtte, en tryg ramme og tid nok til at gøre det. 51 procent af kursisterne består deres fag og får flotte eksamener. Og det er en imponerende statistik for målgruppen.

Det er KVUC og ngo’en Askovfonden, der i fællesskab står bag. KVUC’s underviserne leverer fjernundervisningen, og Askovfondens personale leverer mentorstøtte og struktureret vejledning og lektiehjælp til de unge.
Samarbejdet betyder, at KVUC får kontakt til nogle kursister, som man ellers ikke ville nå, forklarer uddannelsesleder for Hf Flex Janne Schmidt Damgaards.

”Samarbejdet mellem KVUC og Askovfonden betyder, at nogle mennesker, der ellers ville have svært ved at få en uddannelse, får en uddannelse. Gennem Hf ASPA når KVUC nogle kursister, som er og har været i nogle vanskelige livssituationer. Det er et eksempel på, at mange forskellige kursisttyper kan have glæde af at tage hf på enkeltfag på fjernundervisning,” siger Janne Schmidt Damgaards.

Læs hele artiklen fra KVUC her…..